Wednesday 25 September 2013

Hutang

semalam on d way balik keje, dengar SuriaFM
topiknya pasal hutang le..

aku memang jenis malu nak kutip hutang
jadi aku memang elakkan memberi hutang
sebab esok2 kalu time aku perlukan duit, aku malu plak nak claim balik duit aku tu
sebab da penah jadi sebelum2 ni..
yang mana telah aku halalkan.. insya allah

sesetengah orang memang liat beno nak membayar utang2 piutang
kadang2 sampai tahap watdek je
kalu yang memberi hutang tu kaya raya xpe la jugak
tak elok tau..
masa ko susah orang da tolong
bayar le ikut time yang da dijanjikan
mana la taw orang yg da bagi pinjam tu plak dalam kesusahan
 aku x paham betul la orang yang bermuka tebal macam ni

3 tahun lepas, ada la sorang hamba allah ni
ari2 call aku laki bini
bersungguh2 nak ajak kami laki bini melabur
lama giler folo up kitorang tanpa putus asa
da namanya sedara kan, dengan berat hati kami pun tolong le dia melabur dengan harapan dapat la sikit untung seperti yang dijanjikan tu
bukan sikit2 amaun k..lebih RM4000..
siap kuar sikit cash guna card credit..
korang tau kan macam mana charge kalu kuar cash by credit card

sebelum bagi tu, memang tanya dia betul2 'bila bley dapat balik duit??'
bukan kejam tapi langkah berjaga2
lagipun dia sendiri yang bagi due date kan..
bukan kami yang tentukan..
risaukan interest kad kedit tu je

sampai masa memang dia bagi...
tapiiii...
jumlah tak penuh..
kitorang memang gigih le mintak sampai cukup
kalu due date baru dia kata lagi 3 ari
ngam2 3 ari, memang kitorang call..
kalu x cukup n dapat due date baru kata seminggu lagi
ngam2 seminggu kitorang call lagi
gitew le caranya sampai abis utang dibayar..
kannn....da macam along gayanye kan
walaupun masih ade lagi berbaki sikit lum dibayar.. yg sikit ni xpela..aku laki bini halalkan

kitorang bukan org senang
dan amaun yang besar tu xboleh nak dihalalkan
memang x kan ikhlas nak halalkan

disebabkan utang gitew la, hubungan kekeluargaan da jadi renggang
kan ke da x best kan

end up, rupa2nya hamba allah ni turut meminjam dari sedara mara yang lain juga bila dicampur ditambah telah menjejak ke 5 angka
almost RM30k okeyyyyy
ni jumlah yang berjaya dijejak
yang x berjaya dijejak wallahualam..
pun sangkut jugak membayornye..

paling sian, adik sedara aku ni
bagi pinjam almost 9k
dia simpan duit ni nak kawen taww
da masuk 3 tahun gak
satu sen pun dia x dapat balik
jiwa 'along' dia x kental macam aku laki bini
sudahnye.. pening kepala ni mikir camne nak kawen

lagi sorang, simpan duit sebab nak sekolahkan anak 3k
cukup time yang dijanjikan, maka diminta le utangnya
memang liat le nak dapat balik
sudahnye terpaksa dihalalkan sebab xmo menanggung sakit hati

kesimpulannya..

kepada pemiutang, berpada2 le nak bagi pinjam kat orang kalu awak jenis malu nak tuntut hak n tengok2 le jugak nak bagi hutang kepada penghutang yg macam mana

kepada penghutang plak, berpada2 le nak minjam tu. da pinjam tau le pulang balik. da namanye pinjam kan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Walk To Remember Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah