Friday 5 July 2013

Ok Ke Pakai Implanon???

since da ade yang bertanya, bley le aku citer

sebenarnya sebelum pakai implanon ni
banyak gak pembacaan yang aku buat tentang perancangan keluarga ni kan
sume da bising suh aku wat
sebabnya laki bini subur..oopppssss
ye la.. anak2 kecik berderet2
disadvantage gak untuk anak2... tak boleh dapat full attention
disadvantage gak kat mak.. tak boleh nak concentrate sorang2.. x cukup rehat lagi

makanya, aku pun search la
baca..baca..baca..dan baca lagi
cari pengalaman2 orang
cari kebaikan dan keburukan semua kaedah tu
last2 sekali aku pilih implanon

mengapa implanon????

sebab ringkas
sekali je prosedur utk tempoh 3 tahun
kalu da cukup 3 tahun, nak sambung lagi pun boleh
x nak sambung pun xpe
kos sekali prosedur tu dalam RM325.00 kot kalu aku x silap
buat kat LPPKN mana cawangan2 pun bley
cuma pastikan time tu period la
lagi elok masa 1st day
kena wat appointment dulu sebab doctor bukan fulltime kat situ

kesan sampingan??

katanya berat badan naik
ye la..perubahan hormon kot..
tapi tu bergantung pada individu gak..
cam aku yang makan main sebat je memang le berat badan naik...sikitttttt
ade je akak kat opis aku tu, pakai implanon tp berat badan maintain jeee

sape2 yang ade migrain
bila da pakai implanon ni, migrain ada sikit teruk la bila kena attack tu
tapi bukan selalu pun kann

sejak pakai 9bulan dulu, aku xde piyet sekali je kot
awal2 pakai le.. tu pun cam kering2 coklat2 gitewww
pastu sampai la ni memang clean jerr

bestnya pakai implanon...

ko x payah nak ingat jadual nak amik injection
ko x payah nak berkepit ngan pil
ko x payah nak risau mikir bendasing IUD yang masuk dalam missV tu...yang ni aku serammmm

at anytime, ko bley rasa implanon kat lengan ko
ade je benda alah tu kat situ
xde kemana2

baca kawan akunye experience
IUD dia tembus ..hiiii..entah macam mana ntah
ngeri nak bayang
siap kena operate bagai nak kuarkan benda alah tu...arghhhh..x rela
masa tau tu, terus terlintas seb baik aku pakai implanon


so, banyak kaedah perancangan kan
pikir le yang mana sesuai ngan korang

aku memang ngeri ngan injection
aku memang failed nak disiplin makan pil
aku ngeri nak bagi orang masukkan sesuatu yg aku x nampak dalam missV
tu je la reason aku pilih implanon...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Walk To Remember Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah