Monday 6 January 2014

Wishlist Yang Belum Tertunai

ye..dari dulu sampai la ni, 1 ni je la wishlist aku yang memang belum tertunai-tunai lagi.. da berapa tahun hutang da ni.. aku belum bertuah macam korang-korang semua yang da ade kerja & gaji tetap. cuma aku harap tahun ni murahlah rezki aku nak dapat keje tetap. pening oiii mikir anak-anak ayang makin besar n for sure la belanja pun makin besar..

dulu abis-abis grad, aku keje ngan konsultan. ulang alik seremban-KL, naik bas. pegi keje gelap, balik keje pun gelap. giler cam xde life aku ni.. sampai umah, mandi2 terus rasa nak tido. masa ni dok ngn mertua lagi. balik2 je da terhidang makanan atas meja, baju da berbasuh. naik segan aku.. dapat pulak boss yang *&*(^%%$$@##$@... x tau nak kata camne. tp sedih la orang melayu ade pangkat ni.eksyen x hengat.. boss x best, kos mkn yg mahal, letih macam hidup utk keje je semata.. makanya, aku resign. 4 bulan lebih je kot aku dok sana..

Lepas tu, keje ngn kontraktor plak. macam syok la kan boleh belajar macam2... susah gak nak bergerak time ni sebab lesen keta x lulus lagi. susah nak berkejar sana sini.. makanya, susah le nak perform. lagi satu, x berapa suka 'urusan bawah meja' ni walaupun aku tau benda ni cam  normal la utk diorang.. pun x lama,4 bulan  jugak sebab dpt offer keje kat kementerian ni..

bermula dengan sambilan.. sambilan okeyy. part time job tapi keje cam staf tetap jugak. dan kadang2 lagi teruk dari staff tetap. x mengeluh sebab keje happy walaupun gaji hari tapi ujung bulan baru dapat.. tapi start kuar pekeliling psl PSH (pekerja sambilan harian) ni, gaji da diturunkan... sedeyyyyy... tahun lepas merasa la gaji sedap sikit sebab dpt tukar status kontrak. tahun ni nanges lagi sebab mereka2 lambat submit paperwork utk lanjutkan kontrak. buat masa ni sambilan la lagi.. ntah bila baru lulus paper kontrak tu..

ni la perjalanan kerja aku sejak hampir 6 tahun ni.. cekal ke aku bertahan?? walaupun keje sambilan, aku tetap bley pakai GL. tiga-tiga anak aku beranak pakai GL kementerian ni. nak beranak je, balik kampung aku. hospital x sebuk. merasa la dok 1st klas kat hospital daerah kan... 

nape x cuba mintak keje lain?? resume da melayang-layang ke banyak tempat. inteviu da macam2. .. nak kata macam mana lagi. cuma aku selalu cakap nak sedapkan ati sendiri.. mungkin belum rezki aku lagi. percaya je. perancangan Allah lebih baik kan...

bila pegi inteviu kat private..ini bukan aku saja2 cakap tapi mentaliti ini diakui oleh  kebanyakan private company yg aku pernanh berurusan sepanjang keje kementerian ni

"da lama dalam government ye..." - maksudnya "xtau apa2 sebab da lama dok dlm government".. 

"oooo...anak2 kecik lagi ye.." - maksudnya "confirm akan selalu cuti. anak sakit la..anak demam la.. anak xde pengasuh la.."

lama-lama aku jadi fed-up bila tiap kali inteviu menda alah ni la yg asyik dipersoalkan... letihhhhhhhhhhh!!!!!

so, skang aku berserah je la. kalu ade rezki aku nak keje tetap dengan orang, ade la. kalu xde, aku redha je la. mungkin aku tak ditakdirkan untuk keje dengan orang.. wallahualam

tetap juga berusaha untuk cari rezki.. mudah2an 2014 akan memberi lebih kemanisan untuk aku n famili.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Walk To Remember Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah