Tuesday 11 June 2013

::Lesung Pipit::

aku x penah amik pusing pun 
apa ke bendanya lesung pipit tu
sampai la masa aku darjah 6..awww..giler lama aku wat dono jerr
cikgu math aku tegur time buat test
'eh..awak ade lesung pipit la..dua2 belah..tp satu dalam satu x berapa dalam..sweetttt'
haaa.. apa bendanya???
balik umah ku belek2 depan cermin
apa benda alah lobang2 ni diorang kata sweet..
bebudak lagi kannn masa tu
malas nak amik pusing

tapi bila da makin membesar
aihhhh... bukan nak puji diri sendiri ehhh
tapi siyes.. memang sweet tengok insan2 lain yg berlesung pipit
baru la tau menilai erti ke'sweet'an itu...
chewahhhh..ahaiiiiii

warisan genetik ke lesung pipit ni????

"Fenomena lesung pipit dipengaruhi oleh faktor genetik dan diperlukan gen lesung pipit yang dominan. Jika salah satu orangtua atau memiliki lesung pipit, maka ada kemungkinan lesung pipit ini akan diturunkan ke generasi berikutnya. Anak-anak yang terlahir dari salah satu orangtua dengan lesung pipit akan memiliki kesempatan sebesar 25-50%"

mak abah aku memang berlesung pipit.. no wonder la
sume adik beradik aku pun berlesung pipit
lesung pipit adik aku paling dalam..jelessss

skang ni, turn anak2 aku plak
sume pun ade..heheheeee
sweet macam mak dia kan..hahahaaaa **sila jangan muntah hijau**

meh kongsi sikit lagi informasi hasil carian di google ye..

Lesung pipit terjadi akibat dari variasi otot muka yang dipanggil zygomaticus major . Kecacatan variasi berlaku pada otot ini yang sepatutnya hanya mempunyai struktur tunggal dari tulang zygomatic .


Tulang ini membahagi kepada superior ( bahagian atas tepi bibir ) dan inferior ( bahagian bawah tepi bibir ) . Selain itu , faktor terjadinya lesung pipit adalah kerana otot zygomaticus lebih pendek dari normal menyebabkan kulit tertarik dan terbentuklah lekuk pada pipi .

Lesung pipit atau lekuk kecil yang ada di pipi seseorang memang boleh menambah kecantikan atau ketampanan . Tapi tidak semua orang memiliki lesung pipit di wajahnya .

Lesung pipit terjadi akibat kelainan dari otot pipi yang diturunkan . Lesung pipit boleh muncul di kedua pipi atau hanya di salah satu pipi saja dan biasanya akan terlihat dengan jelas di wajah seseorang ketika sedang tersenyum , bercakap atau tertawa .

Beberapa orang memiliki lesung pipit yang dalam dan sangat terlihat , sedangkan yang lainnya hanya samar - samar . Fenomena lesung pipit dipengaruhi oleh faktor genetik dan diperlukan gen lesung pipit yang dominan .
Jika salah satu orang tua memilik lesung pipit , maka ada kemungkinan lesung pipit ini akan diturunkan ke generasi berikutnya . Anak - anak yang terlahir dari salah satu orang tua dengan kesung pipit akan memiliki kesempatan sebesar 25-50 % .

Seperti dipetik dari NCTimes , Rabu ( 29 / 12 / 2010 ) Dr Joel Pessa , seorang ahli bedah plastik di University of Texas Health Science Center dalam majalah yang diterbitkan jurnal Clinical Anatomy tahun 1998 , menuturkan lesung pipit disebabkan oleh kecacatan dari otot zygomaticus utama .

Ketika seseorang tersenyum atau bercakap , maka ada daya tarik dari kulit yang membuat lesung pipit muncul akibat efek penarikan kulit tersebut . Hal ini diketahui setelah peneliti membedah anatomi wajah 50 mayat yang memiliki lesung pipit .

Lesung pipit umumnya tidak nampak ketika seseorang sedang diam , kerana otot pipi tersebut tidak mengalami penarikan atau dalam posisi diam . Beberapa orang ada yang hanya memiliki lesung pipit ketika masih kanak - kanak atau remaja .

Hal ini kerana seiring waktu otot wajah secara perlahan akan meregang dan membuat lesung pipit memudar atau hilang .


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Walk To Remember Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah