Tuesday 17 December 2013

Demam Denggi

aku mula demam ari rabu.. 3 ari lepas balik dari Langkawi. memula tu cuma rasa macam nak demam, sakit2 kepala. aku buat tak kesah je.. lepas tu demam macam lain macam plak. orang lain panas tapi aku plak sejuk sampai tahap menggigil-gigil, kena berselimut bagai.. terus g klinik. tp masa ni takde la suspect denggi lagi kan. so, cuma dapat ubat demam biasa2 tu..

bila da 2-3 ari demam, da start rasa lain macam. memang takde batuk dan selsema. da mula naik ruam2 satu badan..gatalnya yang amat. masa ni dapat tau adik ipar memang positif denggi. terus g klinik and request for blood test... masa ni badan memang da rasa lemah sesangat. sakit2 sendi n muscle.mata rasa cam kena tumbuk...sengal jerrr.. dan result test memang kata +ve denggi.. bermulalah episod cucuk sana cucuk sini amik darah ari2

1st bacaan platlet 127.. bila repeat the next day, drop ke 104.. terus doc buat surat refer ke GH.. masuk kecemasan, repeat lagi blood test. da turun ke 89... masuk le air sebotol n doc suh rest kat umah, minum banyak air.. banyaknya air yang kena minum tu ibaratnya 5 minit sekali kena mengulang masuk toilet nak shishii.. repeat test lagi keesokannya, drop to 79.. aiyoooooo..petang tu kena buat lagi blood test.. x larat nak mengulang ke klinik. tak tahan nak kena cucuk jerr. kalu sekali cucuk da perfect xpe la. ni kalu kena cucuk yang x perfect, sakittt oiiii..

balik je dr klinik tu, terus bgtau platlet makin drop. laju je MIL buatkan sup ketam bunga. kawan laki aku pun laju je tolong masakkan sup ketam nipah *agaknye la..ketam kaler oren yg keras tu*.. maka, marilah kita mengadap sup ketam berulang kali sampai aku rasa nak termuntah.. bau je pun da kembang tekak da..
sambil menggigihkan diri tumbuh pucuk daun betik..perah air n telan.. pahitttttttt yg amatttttttttt..

petang tu, platlet naik sikit je 84.. maka, malam tu pengulangan sup ketam. esoknya, pun sup ketam lagi..siyes la aku cakap, kalu skang ni ko bubuh sup ketam depan mata aku sure aku muntah.. muak. esok tu bila check, naik la 91. lega skittt.. dannnn...mengulang lagi sup ketam... uwekkkkkk

last test blood, sabtu lepas. giler lama menunggu sebab memang giler ramai punya orang. 2 jam lebih kot aku beratur tunggu. last2, rupanya borang aku terkepil ngn borang orang lain da sampai ke mana2 ntah. menyirap betul.. terus aku selamba duduk depan misi suh amik darah aku dan2 tu jugak.. sbb salah dia kan hilangkan borang aku.. platlet da cantik ...173.. terus cabut balik umah. x larat nak tunggu lagi untuk jumpa doc sebab da tau apa yg doc akan cakap..

kesimpulannya, memang seksa bila sakit x dapat bangun buat pape.. skang memang aku phobia. nampak nyamuk sekor je  pun, satu umah aku sembur. maklum je la, kawasan umah aku kawasan berisiko tinggi denggi.. kena la berjaga2

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Walk To Remember Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah